Marty de Boer

 

                               

Home    Oeuvre    Contact 

Lorem Ipsum    Schetsboek 

 

Audio:

 

 

Human Sampling


 

In 2002 steeg de wereldbevolking met meer dan 90 miljoen. Er werden bijna 148 miljoen baby’s geboren. Dat is meer dan 4,5 baby per seconde. Er overleden ruim 57 miljoen mensen. Aan deze sterfgevallen lagen 20 (groepen van) doodsoorzaken ten grondslag. Door deze onvoorstelbare aantallen te vertalen naar geluiden heb ik geprobeerd te verbeelden hoezeer het huidige tempo van bevolkingsgroei een bedreiging  vormt voor de wereld. De tijdbom tikt in een krankzinnig tempo door, maar niemand lijkt zich er echt druk over te maken...

 

Hier is de geluidscompositie van tien minuten te beluisteren. Enerzijds hoort u een indringend monotoon ritme dat de geboorten verbeeldt, één baby per beat. Anderzijds hoort u geluiden die de doodsoorzaken verbeelden. Iedere doodsoorzaak heeft zijn eigen sample toegewezen gekregen. In totaal hoort u dus 21 verschillende geluiden De frequentie van verschillende geluiden verhoudt zich tot hun voorkomen in 2002.

 

Hier is te zien welke samples, in welke frequentie, gebruikt zijn voor de verschillende doodsoorzaken.

 

Hier is de World Population Clock te zien die gebruikt is voor de geluidscompositie.

 

 

KINETISCH WERK:

 

 

TIME

 

Zoals veel mensen ben ik gefascineerd door begrippen als "tijd" en "ruimte". Ik heb vaak geprobeerd een eigen definitie van tijd te formuleren. Vraag mensen wat "tijd" is en het antwoord gaat eigenlijk altijd over tijdsmeting of tijdsduur. Hier is te lezen wat Wikipedia er over te melden heeft. Helemaal niet slecht natuurlijk, maar niet helemaal waar naar ik op zoek was. Het moest nog simpeler en kernachtiger kunnen. Uiteindelijk is mijn conclusie: "tijd" = "verandering".

 

Met "TIME" probeer ik deze persoonlijke definitie te verbeelden. De rode elementen draaien constant rond en vormen op enig moment het woord "TIME". Ook klinkt er op een bepaald moment een belletje. Zowel de tijdsduur van één complete omwenteling, als het moment van bellen zijn niet gerelateerd aan onze standaard tijdsmeting. "TIME" gaat dus niet over tijdsduur maar over tijdsbeleving. Is het "tijd" als het woord TIME gevormd is of als het belletje klinkt? Gezien de constante ronddraaiende beweging  is de periode dat het woord "TIME" precies gevormd (àls dit al gebeurt) is oneindig kort en kan "tijd" niet bestaan. Bovendien vormen de losse elementen gedurende de rotatie oneindig veel verschijningsvormen die door de kijker meer gewaardeerd zouden kunnen worden dan "TIME". In dat geval zou het wellicht "tijd" zijn als de favoriete verschijningsvorm van de kijker zichtbaar is, maar dan is tijd weer voor iedereen anders. En wat als de stekker eruit gaat? Is "TIME" dan nog "TIME"?  

 

 

 

TIME, 2008

Gemengde technieken, b96.5xh51xd6,5 cm

 

 

 

METEORIET

 

Kijken we echt of reageren we alleen  op wat we zien? Beslissen we of iets de moeite waard is als we het bekeken hebben of is iets niet de moeite waard omdat het zien niet aanzette tot het bekijken.

 

"Meteoriet" is op het eerste gezicht een saaie klomp samengeklonterde stukjes houtskool, zwart en doods.  Het is niet opmerkelijk in de letterlijke zin van het woord, namelijk dat het makkelijk opgemerkt wordt. En als mensen het zien worden ze er vaak niet toe  aangetrokken. Kleurloos, vormeloos, saai!!! Bij nadere beschouwing blijkt het object helemaal niet zo saai te zijn. Het object is zorgvuldig opgebouwd, de houtskool is zeer gevarieerd van structuur en blijkt bij een veranderend standpunt of veranderende lichtinval een andere uitstraling te krijgen. Bovendien blijkt een aantal stukjes houtskool te bewegen als de lucht eromheen in beweging komt (tocht, langslopen, blazen). Ik heb hiermee geprobeerd te illustreren dat oppervlakkige waarneming leidt tot een incompleet beeld en daarmee tot gebrekkige oordeelsvorming. En nee, niemand hoeft het mooi, intrigerend of  leuk te vinden. Lelijk, saai of onzinnig is ook prima, àls je er maar iets van vindt.

 

Het werk heeft natuurlijk niets met een echte meteoriet te maken en heeft zijn naam alleen te danken aan het feit dat ik het met een meteoriet associeer (die er overigens meestal ook uitziet als een "saaie" steen maar plotseling tot de verbeelding spreekt als het duidelijk wordt dat het om een meteoriet gaat).

 

 

Meteoriet, 2008

Houtskool, balpenveertjes b22xh14,5xd18 cm.

 

 

 

 

Meteoriet, 2008

 

 

 

 

Meteoriet, 2008 detail

 

 

 

 

Meteoriet, 2008 detail

 

 

 

Patella

 

Aan de schotse kust zitten deze schelpen, willekeurig verspreid, op de rotsen. Deze exemplaren zitten, heel onnatuurlijk, alles behalve willekeurig verspreid. De schijnbare bewegingsloosheid is wat ze gemeen hebben.

 

 

 

Patella, 2010.

Mixed media, b108xh108xd8 cm

 

 

 

Patella, 2010, detail

 

 

 

 

Patella, 2010, detail

 

 

 

 

Patella, 2010, detail

 

 

 

Copyright © 2010 Marty de Boer, Hoofddorp. All rights reserved    │    Disclaimer