In 2002 steeg de wereldbevolking met meer dan 90
miljoen. Er werden bijna 148 miljoen baby’s geboren. Dat is meer dan 4,5
baby per seconde. Er overleden ruim 57 miljoen mensen. Aan deze
sterfgevallen lagen 20 (groepen van) doodsoorzaken ten grondslag.
Door deze onvoorstelbare aantallen te vertalen naar geluiden heb ik
geprobeerd te verbeelden hoezeer het huidige tempo van
bevolkingsgroei een bedreiging
vormt
voor de wereld. De
tijdbom tikt in een krankzinnig tempo door, maar niemand lijkt zich
er echt druk over te maken...
Hier is de geluidscompositie van tien minuten te beluisteren.
Enerzijds hoort u een indringend monotoon ritme dat de geboorten
verbeeldt, één baby per beat. Anderzijds hoort u geluiden die de
doodsoorzaken verbeelden. Iedere doodsoorzaak heeft zijn eigen
sample toegewezen gekregen. In totaal hoort u dus 21 verschillende
geluiden De frequentie van verschillende geluiden verhoudt zich tot
hun voorkomen in 2002.
Hier
is te zien welke samples, in welke frequentie, gebruikt
zijn voor de verschillende doodsoorzaken.
Hier
is de World Population Clock te zien die gebruikt is voor de
geluidscompositie.
KINETISCH WERK:
TIME
Zoals veel mensen ben ik gefascineerd
door begrippen als "tijd" en "ruimte". Ik heb vaak geprobeerd een
eigen definitie van tijd te formuleren. Vraag mensen wat "tijd" is
en het antwoord gaat eigenlijk altijd over tijdsmeting of tijdsduur.
Hier is te lezen wat Wikipedia er over te melden heeft. Helemaal
niet slecht natuurlijk, maar niet helemaal waar naar ik op zoek was. Het
moest nog simpeler en kernachtiger kunnen. Uiteindelijk is mijn
conclusie: "tijd" = "verandering".
Met "TIME" probeer ik deze
persoonlijke definitie te verbeelden. De rode elementen draaien
constant rond en vormen op enig moment het woord "TIME". Ook klinkt
er op een bepaald moment een belletje. Zowel de tijdsduur van één
complete omwenteling, als het moment van bellen zijn niet
gerelateerd aan onze standaard tijdsmeting. "TIME" gaat dus niet
over tijdsduur maar over tijdsbeleving. Is het "tijd" als het woord
TIME gevormd is of als het belletje klinkt? Gezien de constante
ronddraaiende beweging is de periode dat het woord "TIME"
precies gevormd (àls dit al gebeurt) is oneindig kort en kan "tijd" niet bestaan.
Bovendien vormen de losse elementen gedurende de rotatie oneindig veel
verschijningsvormen die door de kijker meer gewaardeerd zouden
kunnen worden dan "TIME". In dat geval zou het wellicht "tijd" zijn
als de favoriete verschijningsvorm van de kijker zichtbaar is, maar
dan is tijd weer voor iedereen anders. En wat als de stekker eruit
gaat? Is "TIME" dan nog "TIME"?
TIME, 2008
Gemengde technieken,
b96.5xh51xd6,5 cm
METEORIET
Kijken we echt of reageren we alleen op wat we zien? Beslissen we of iets de moeite waard is als
we het bekeken hebben of is iets niet de moeite waard omdat het zien
niet aanzette tot het bekijken.
"Meteoriet" is op het eerste gezicht
een saaie klomp samengeklonterde stukjes houtskool, zwart en doods.
Het is niet opmerkelijk in de letterlijke zin van het woord,
namelijk dat het makkelijk opgemerkt wordt. En als mensen het zien
worden ze er vaak niet toe aangetrokken. Kleurloos, vormeloos,
saai!!! Bij nadere beschouwing blijkt het object helemaal niet zo
saai te zijn. Het object is zorgvuldig opgebouwd, de houtskool is
zeer gevarieerd van structuur en blijkt bij een veranderend
standpunt of veranderende lichtinval een andere uitstraling te
krijgen. Bovendien blijkt een aantal stukjes houtskool te bewegen
als de lucht eromheen in beweging komt (tocht, langslopen, blazen).
Ik heb hiermee geprobeerd te illustreren dat oppervlakkige
waarneming leidt tot een incompleet beeld en daarmee tot gebrekkige
oordeelsvorming. En nee, niemand hoeft het mooi, intrigerend of
leuk te vinden. Lelijk, saai of onzinnig is ook prima, àls je er maar iets van vindt.
Het werk heeft natuurlijk niets met een echte
meteoriet te maken en heeft zijn naam alleen te danken aan het feit
dat ik het met een meteoriet associeer (die er overigens meestal ook
uitziet als een "saaie" steen maar plotseling tot de verbeelding spreekt als
het duidelijk wordt dat het om een meteoriet gaat).
Meteoriet, 2008
Houtskool,
balpenveertjes b22xh14,5xd18 cm.
Meteoriet,
2008
Meteoriet,
2008 detail
Meteoriet,
2008 detail
Patella
Aan de schotse kust zitten deze
schelpen, willekeurig verspreid, op de rotsen. Deze exemplaren
zitten, heel onnatuurlijk, alles behalve willekeurig verspreid. De
schijnbare bewegingsloosheid is wat ze gemeen hebben.