Marty de Boer

 

                               

Home    Oeuvre    Contact 

Lorem Ipsum    Schetsboek

 

 

 

BABIES ON FIRE

 

Mijn meest ambitieuze project tot dan toe was ongetwijfeld Babies On Fire. De naam is ontleend aan Brian Eno's nummer Baby's On Fire, een van mijn all time favourites.

 

Het idee was om lucifers in een houten achterwand te steken en deze dan in de fik te steken. Zou het laten branden van de lucifers van toegevoegde waarde zijn of zou het in de fik steken van datgene waar ik op gesteld ben geraakt verspilling van de tijd en moeite blijken te zijn?

 

De basis:

 

Vierkant, 2008, b21xh21 cm

 

De lucifers in het hout werkt in elk geval goed. De schaduwwerking maakt het spannender dan verwacht.

 

Het zou het natuurlijk helemaal geweldig zijn als het eindresultaat te beïnvloeden zou zijn. Als bepaalde lucifers niet ontbranden of van het hout af vallen, kan ik een eindbeeld te creëren. En met gekleurde lucifers heb ik nog meer mogelijkheden. Van Olpha International B.V. krijg ik een duizelingwekkende hoeveelheid lucifers in oneindig veel kleuren en kan ik aan de gang.

 

ART, 2008, b38xh30 cm

 

Het Kruis, 2008 b30xh38 cm

 

 

Ik ben dermate enthousiast over de proefstukken dat de onzekerheid over het in de fik steken groeit. En al helemaal als enkele brandproefjes duidelijk maken dat niet te voorspellen is wat er gaat gebeuren als er 1000 lucifers (zoals hierboven) of 4001 lucifers (zoals hieronder) ontbranden. Zullen er nog verbrandde lucifers op de achterwand staan of zal er uiteindelijk niets anders resteren dan een hoopje as?

It doesn't get any better than this, 2008, b71,5xh61,5 cm

 

Met het dilemma om wel of niet de brand er in te steken valt ook wat te doen:

 

 

Yuujou, 2008, b23xh24 cm

 

Yuujou (het Japanse karakter voor vriendschap), een cadeautje voor Hans. Moet hier de fik in? Maak je dan iets kapot of maak je dan juist iets af? Wie verwacht wat van wie en wie is verantwoordelijk voor wat, we hebben het ten slotte over vriendschap.

 

Alle onzekerheden ten aanzien van het branden zelf (ontsteking, hoogte van de vlammen enz.) en het eindresultaat maken dat registratie van het branden èn mijn reactie op de gebeurtenissen een belangrijk onderdeel worden van het project. Mocht er uiteindelijk een hoopje as resteren dan heb ik in ieder geval nog een resultaat in de vorm van video's en foto's.

 

6 september 2008, na maanden van voorbereiding zullen er vijf stukken in brand gestoken worden. Twee proefstukken om een idee te krijgen van de ontbrandingssnelheid, de vlamhoogte en de vereiste belichtingsinstellingen. Vervolgens "ART" en "Het Kruis", geprepareerde stukken die moeten uitwijzen of het creëren van een eindbeeld mogelijk is. En ten slotte "It doesn't get any better than this".

 

Lokatie: de werkplaats van Giel Benne op "De 1800 Roeden".

Beeldregistratie: Hans Niewenhuis.

 

Uiteindelijk viel het eindrestultaat van ART en Het Kruis tegen. Het eindbeeld was niet wat ik er van verwacht had.

 

Het klapstuk van de dag had een verrassing in petto. De achterwand blakerde zwart. Dit had ik niet verwacht aangezien dit bij de proeven niet gebeurde en de achterwand met brandvertragende spray behandeld was. De maanden van voorbereiding, de perfecte samenwerking, de onvoorspelbare apotheose...

 

"It doesn't get any better than this" 

 

FOTO'S

 

 

Babies On Fire:

 

  http://tmobof.martydeboer.nl/#43

 

 

"The Making Of":

 

  http://tmobof.martydeboer.nl/#42

 

 

 

VIDEO's

 

"De Essentie"

 

 

 

 

"The Making Of": The Directors Cut

 

 

 

  

"The Making Of": Original Version

 

 

 

 

"Testing One"

 

 

 

 

"Testing Two"

 

 

 

 

"Het Kruis"

 

 

 

 

"ART"

 

 

 

 

"It Doesn't Get Any Better Than This"

 

 

 

 

Copyright © 2010 Marty de Boer, Hoofddorp. All rights reserved    │    Disclaimer